We hebben een primeur: onze eerste AI-cover
De redacteuren van FORMULE 1 Magazine wónen zo’n beetje op pole position, met Max Verstappen als zeer frequente nummer 1. Niet zo gek dus, dat juist deze redactie zelf ook graag koploper is. De overwinningen van Max zijn haast geen nieuws meer, dus zorgen de mannen van Nederlands oudste Formule 1-magazine eigenhandig voor vernieuwing. Hoe? Ze lieten de cover van hun nieuwste magazine vormgeven met behulp van AI!
AI maakt menselijk werk nóg beter
Artificial intelligence speelt een wezenlijke rol binnen ons multimediabedrijf. Het is allang geen te technische of ‘enge’ tool meer: AI wordt steeds vaker ingezet. Niet om ons menselijke werk te vervangen; wel om het waar mogelijk makkelijker en beter te maken.
Afgelopen week kwam de redactie van FORMULE 1 Magazine, onder andere door tijdsdruk, voor een dilemma te staan. Zouden ze een cover kiezen met beeld waar ze niet echt warm van werden of… zouden ze een gokje wagen en AI inzetten om de cover van hun dromen te creëren?
Puzzelstukjes en primeurs
Het werd dat laatste, en met goede reden. De cover van de Las Vegas-editie van het magazine drukt precies op alle knoppen van het Vegas-gevoel. Dat mag met AI dan misschien op toveren lijken, toch kwamen er een hoop secure aanwijzingen (ook wel ‘prompts’) aan te pas.
Hoofdredacteur André Venema van FORMULE 1 Magazine: “De Grand Prix van Las Vegas moet de grootste show op aarde worden. Er wordt veel van verwacht, het moet een spektakel en geldmachine worden. Dus wilden we niet achteruit kijken naar de races die geweest waren, maar vooruitkijken.”
Daarmee lijken allerlei puzzelstukjes precies in elkaar te passen. Een primeur op het gebied van Formule 1, een gebrek aan bestaand beeld van dit circuit, een locatie die smeekt om overdaad en opsmuk, een allereerste magazine cover die op deze manier gecreëerd wordt: het is bijna poëzie.
All in met een AI cover voor Las Vegas
Bíjna, want het blijft een technisch verhaal en een technische sport. Het idee voor deze aanpak vond zijn oorsprong in slechts één kort verhaal dat de redactie had gemaakt op het moment dat de cover gekozen moest worden. Ze besloten all in te gaan. André: “Met meer achtergrond over dit circuit in de vorm van cijfers en lijstjes. Hoeveel kost een hotelkamer? Hoeveel kost de Grand Prix? Precies al die dingen die je over zo’n bijzondere locatie wilt weten.”
Ook maakten ze een reportage over de racegeschiedenis van Las Vegas. Er mag dan niet eerder een Grand Prix van de Formule 1 op de fameuze Strip zijn gereden, toch is er flink wat rubber versleten op het asfalt van deze snikhete stad. André: “We hebben een verhaal gemaakt met een Zwitserse journalist, Roger Benoit, die begin jaren ’80 de Grands Prix heeft meegemaakt daar. Die vonden gewoon plaats op het parkeerterrein van Ceasars Palace.”
Nu is dat wel anders. Deze keer wordt er gereden op het Las Vegas Street Circuit in Nevada, temidden van de meest extravagante hotels, casino’s en fonteinen. André: “Dat moest dus echt terugkomen in de cover. De neonverlichting, palmbomen, de Eiffeltoren: alles wilden we er in hebben. Die prompts voerden we in in de AI-tool en daar kwam iets heel interessants uit, waar we op hebben voortgeborduurd.”
AI als basis, mensenhanden voor de finishing touch
André: “De auto had nog een oude neus en een oude vleugel, dus die hebben we een beetje bij moeten werken. Ook hebben we er nog wat streepjes op getrokken, de auto in het beeld meer omhoog geplaatst en teksten toegevoegd. Zo hebben we die cover er in 2,5 uur uit geramd en onze deadline gewoon gehaald.”
“Het was een spannende manier van werken,” vervolgt André “maar dat betekent niet meteen dat we dit altijd zo gaan doen. In deze setting met deze tijdsdruk was dit het juiste moment om het te proberen en onze lezers zijn tot nu toe heel positief. Volgens mij zijn we de eerste titel binnen de organisatie die op deze manier een cover heeft gemaakt.”
Maar hoe speciaal een cover van een blad ook is, het draait altijd om de inhoud. “Als redactie willen we afwisseling, verrassing en verdieping. Gewoon goede reportages en interessante verhalen met prachtige fotografie. Ja, en duiding. Dat bieden wij altijd, zo’n cover staat daar los van. Één van onze lezers zei het mooi: leuke cover, maar de inhoud is altijd goed. En zo is het.”
Krottenwijken, klatergoud en Hans Klok
Ook zonder de unieke AI-cover verdient deze editie een plekje op je keukentafel. André: “Niet alles in het blad heeft met Las Vegas te maken. Zo hebben we een hele interessante reportage over de Grand Prix in São Paul waarbij we in de toegevoegde waarde duiken die de sport voor de omliggende favela’s heeft. We vertellen over de tegenstelling met het grote geld en het klatergoud van de Formule 1. De krottenwijken rond het circuit zijn dolblij dat het contract van die Grand Prix tot 2030 verlengd is. Weet je, dat is iets dat je niet snel in kranten leest en echt een typisch verhaal dat wij als magazine wél maken.”
Las Vegas kan natuurlijk niet zonder de blonde, golvende lokken die we als Nederlanders automatisch aan deze plek linken. Hans Klok mag dan niet de eerste connectie zijn die je legt met Formule 1, maar hij is wel kind aan huis (geweest) in dit stukje woestijn. André: “Hans Klok vertelt gewoon hartstikke leuk over hoe sport steeds belangrijker is geworden voor Las Vegas. De stad heeft nu professionele Amerikaanse sportteams in de NFL (football) en NHL (ijshockey). Hans kon dat mooi met een twist duiden, dus het is ontzettend leuk dat hij ook een bijdrage heeft kunnen leveren.”
AI bij Roularta Media Nederland
Ben je benieuwd hoe onze organisatie steeds nauwer samenwerkt met AI-tools? Hier lees je meer over de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie.
Meer FORMULE1 Magazine
Meer weten over FORMULE1 Magazine? Luister de podcast, volg het magazine op Instagram en Facebook voor de laatste updates, schrijf je in voor de nieuwsbrief en abonneer je op het magazine.
Adverteren
Interesse in adverteren bij deze doelgroep? Neem contact op met onze collega’s om de mogelijkheden te bespreken via advertising@roularta.nl.