Artificial intelligence versus menselijke touch: zo pakt Roularta dat aan
Kan een toonaangevende uitgever van special interest magazines nog zonder artificial intelligence? Zeker niet, vooral niet wanneer die uitgever een rijke mix van magazinemerken, meeslepende events, online platforms en boeiende podcasts in huis heeft.
Het verlangen om de grenzen van traditionele media te verleggen stroomt al sinds het prille begin door de aderen van Roularta Media Nederland. Precies daarom grijpen we technologische ontwikkelingen die ons ondersteunen in optimalisatie en vooruitgang met beide handen aan. Maar waar begin je en hoe ga je te werk? Onze AI-pionier, Rajno van Wilgenburg, vertelt het je in deze update!
Roularta Media Nederland meets AI
Het voelt alweer zo lang geleden dat we hiermee zijn gestart, maar het AI-traject – om het maar even plat te slaan – loopt sinds juni, 2023. De afgelopen drie maanden hebben we een heleboel gedaan om hoofdredacteuren, webredacties en sinds kort de marketing- en salesafdelingen te trainen in het gebruik van generatieve AI. Maar laat ik bij het begin beginnen.
AI is de overkoepelende term die verwijst naar machines en softwareprogramma’s die in staat zijn om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen. Mits aangestuurd door de juiste vorm van informatie – ook wel ‘prompts’ genoemd – kan het gebruik van AI dus een hoop werk en tijd besparen en bestaande processen verbeteren.
Dat zijn mogelijkheden die je als multimediabedrijf ten volste wil benutten. Na de strategiesessie in april kwam daarom één wens sterk naar voren; we moeten meer gaan doen met AI. Dit is vrij breed te interpreteren, want wat is ‘meer’ en hoe doen we dit? In deze periode heb ik veel met Léon Bouwman en Erwin van Luijt gespard. We waren het al snel eens over ons belangrijkste focuspunt: zorgen dat iedereen AI kan omarmen zodat het werk nog beter en leuker wordt.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het verschil tussen AI en generatieve AI
Generatieve AI is artificial intelligence, maar niet alle artificial intelligence is generatieve AI. Het generatieve stuk omvat dus slechts een deel van het bredere spectrum van alle AI-toepassingen. Ook beseffen velen niet dat ‘generatieve AI’ een containerbegrip is: je hebt je ChatGPTs, Midjourneys, Google Bards, Bings en nog veel meer tools – allemaal met hun eigen handleiding. Deze tools kun je inzetten voor het creëren van teksten, maar bijvoorbeeld ook van afbeeldingen en video’s. Een hoop mogelijke smaakjes en soorten, daarom zijn we naar een oude bekende gestapt: Freedomlab.
Samen met ons hebben zij een trainingsprogramma opgezet waarbij de deelnemers zelf in uitgebreide break-out sessies een in-depth demonstratie kregen waar meteen feedback op kon worden gegeven. Zie het als een soort co-creatie- of coachingssessie, volledig gericht op de werkzaamheden van een hoofdredacteur, contentmanager, salesmedewerker of marketeer. Samen met Freedomlab mochten zij aan de knoppen zitten om te zien hoe diep een ChatGPT, Midjourney, 11Labs, en zo verder gaat.
In 4 uur de diepte in
Er zijn zoveel vragen over AI en de inzet hiervan. Je ziet steeds vaker dat uitgeverijen hier van wegstappen. Wij staan daar toch anders in. AI is geen hype, het is blijvend en zal mondjesmaat geïntegreerd worden in systemen die we al tijden gebruiken of systemen vervangen omdat ze simpelweg innovatiever zijn. Daarom zijn we er direct mee van start gegaan.
We zullen onze collega’s opleiden en begeleiden in het gebruik van generatieve AI als startpunt. We willen dat iedereen deze techniek gaat begrijpen, het leuk gaat vinden om ermee te werken en ervaart dat het sommige taken makkelijker en fijner maakt. En juist door de groeiende invloed van technologie, wordt de menselijke touch steeds belangrijker. Dat kwam sterk naar voren in deze sessies. Dus stelden wij de vraag: ‘hoe kun je generatieve AI inzetten zodat je daar meer tijd voor over houdt?’
Onder leiding van Arief Hühn en zijn collega’s van Freedomlab werden ook interessante discussies gevoerd. Waar ligt de ethische grens? Wanneer merken we verschil in kwaliteit en mogen we blindelings vertrouwen op de antwoorden die Google Bard of ChatGPT ons bijvoorbeeld geeft?
Als ik terugkijk op deze sessies denk ik dat we heel goed van start zijn gegaan. Er gaat nog veel meer volgen en nee, wij zijn nog láááng niet klaar. Over de sessies kan ik vast verklappen dat de meest uiteenlopende en leuke cases naar voren zijn gekomen. En dat… is een verhaal voor de volgende update!
Meer weten over onze toekomstvisie? We nemen je er graag in mee.