Deze 2 talenten nemen je mee achter de schermen van content marketing
Zodra je de glazen deuren van ons kantoor door bent, hoef je niet lang naar ze te zoeken: de jonge talenten bij Roularta Media Nederland. Niet omdat het pand klein is, maar omdat ze zo goed vertegenwoordigd zijn. Deze keer spreken we 2 van die talenten: Angelique Wilms en Rajno van Wilgenburg – beiden gespecialiseerd in web & content marketing.
Wat doen ze precies en waar liggen hun ambities? Hoe zijn ze gekomen waar ze nu zijn en wat maakt ze zo gek op hun functie? Ook legden we ze 5 ongewone vragen voor: die vind je aan het einde!
Angelique Wilms, 28
werkt nu 2 maanden bij Roularta Media Nederland
“Ik heb journalistiek gestudeerd in Utrecht, stage gelopen bij Hearst op verschillende redacties en daarna ben ik blijven hangen als freelancer bij Esquire en JAN Magazine. In die tijd heb ik heel veel over SEO (search engine optimization) geleerd en schreef ik talloze artikelen, advertorials en reportages voor de websites en hield ik me bezig met social media.”
Angelique’s interesse in SEO was gewekt en er volgden 2 intensieve jaren bij een start-up waar ze ook uitgebreide ervaring opdeed in online marketing. Het was een veeleisende baan waarin ze haar klanten voorzag van strategie, advies en copywriting. Na deze periode, waarin ze met diverse klanten samenwerkte, maakte ze de switch naar een functie in de beautybranche. Daar werkte ze 1,5 jaar in PR en digital marketing.
“In die functie was ik bezig met de webshop opzetten, influencer marketing, events en PR verzorgen, zodat de naamsbekendheid zou groeien.” Die functie richtte zich op zowel B2B als B2C. “Op dat moment werd ik eigenlijk benaderd door een recruiter voor deze functie. Toen dacht ik, oh dit is eigenlijk heel leuk en ook dichter bij huis!” In haar nieuwe functie – web & content marketeer bij Roularta Media Nederland – kon ze haar journalistieke achtergrond combineren met online marketing: precies waar Angelique behoefte aan had.
Rajno van Wilgenburg, 31
werkt nu 6 maanden bij Roularta Media Nederland
Naast Angelique zit Rajno. “Ik ben ook via stage het vak in gerold. Dat was bij het blad Manners, een hele leuke omgeving.” Het digitale magazine zocht manieren om beter te scoren met hun social-only strategie en Rajno mocht de pilot daarvoor draaien. Zijn stage liep af maar de pilot ging door en zo bleef Rajno werken aan het verbeteren van de strategie.
“Het was een heel mooi concept, een gave pilot over écht SEO schrijven en wij moesten dat dan ook gaan leiden. Dat was superleuk: we zagen op een gegeven moment dat onze lezers met miljoenen toenamen. Die strategie hebben we ook op 2 andere bladen toegepast.”
Wacht even, dit heb jij dus eigenhandig onwijs laten groeien Rajno? “Nou, we deden het met z’n allen. Één jongen zat echt helemaal in de materie, die kon het ons heel goed uitleggen. Dus het werd op een gegeven moment echt een stukje topsport, om dat elke maand weer met een miljoen te kunnen overtreffen. Het was leuk en het was echt kei- en keihard werken.”
Reizen, interviewen, eindeloos veel uren maken: 1,5 jaar heeft hij dat gedaan totdat het bedrijf werd verkocht aan een andere partij. “Toen ben ik gaan freelancen. Ik heb Media, Informatie en Communicatie gestudeerd – lacht – een beetje zoals de helft van de marketingafdeling van Roularta Media Nederland, dus ik wist dat ik het gaaf vond om dingen te kunnen combineren.”
“Copywriting, marketing, journalistiek, nieuwe media een stukje podcasting: dat heb ik ongeveer 3 jaar gedaan – onder andere bij corporate bedrijven.” Daarna was Rajno toe aan iets nieuws. Minder bedrijfspolitiek, minder zakelijk, minder millimeterwerk en betere communicatie, daar had hij wel oren naar.
“Het werk zelf werd een ondergeschoven kindje en dat past helemaal niet bij mij. Ik moet gewoon dingen aanpakken.” Op dat moment werd ook hij benadert door een recruiter voor de functie die hij nu heeft: web & content performance marketeer. Rajno: “De recruiter legde me het verhaal voor en hij zei ook nog dat het onder andere voor delicious. zou zijn.. Ik houd zelf héél erg van koken, dus toen was ik om.”
Dezelfde functie – of toch niet?
Jullie zijn web & content marketeers, maar Rajno heeft ook nog de term ‘performance’ in zijn titel staan. Dat lijkt best op elkaar, dus waar zit het verschil precies?
Rajno: “We doen best wel dezelfde dingen, maar op een andere manier. Ik zit bijvoorbeeld standaard een dag per week op een vaste redactie, bij Formule1. Ik kijk naar wat er systematisch opgepakt moet worden.” Angelique richt zich meer op het uitwerken van SEO-analyses en plannen voor haar titels en verdeelt haar aandacht zo goed mogelijk over de verschillende redacties, zodat elke titel groei kan realiseren.
De overeenkomst zit hem in dat ze allebei bezig zijn met SEO en BlueConic: een dataplatform waarmee ze de bezoekers en abonnees beter leren kennen. Angelique: “Het is nog heel erg in ontwikkeling. Hierdoor kunnen we bezoekers en gebruikers binnenkort content bieden die veel beter bij hun persoonlijke voorkeuren past, om zo op alle mogelijke manieren een prettigere ervaring te bieden en uiteindelijk te laten converteren.”
Zo werkt content marketing bij Roularta
Voordat we nog technischer worden, hoe zouden jullie zo kort mogelijk uitleggen wat jullie hier elke dag doen? Angelique & Rajno: “We worden vaak omschreven als de schakel tussen marketing en redactie, het aanspreekpunt.”
Zo zorgen ze dat de redacties weten wat het marketingteam wil ondernemen: de SEO- en BlueConic-plannen spreken ze helemaal door met alle betrokken afdelingen. Ook zijn ze nu allebei bezig redacties op te leiden om meer web-minded te schrijven.
Angelique: “Op de achtergrond blijven we continu sleutelen in de CMS’en, redacties voorzien van feedback en SEO-strategieën uitrollen en meer. Online vindbaarheid verhogen, passende strategieën uitdenken en een aantal titels krijgt nieuwe websites. Dus ik ben nu ook betrokken bij projecten rondom nieuwe websites. Hoe gaan we de migratie aanpakken, wat is belangrijk voor de user experience en in de techniek? Allemaal zodat SEO ook goed blijft lopen: zomaar een website bouwen is heel makkelijk, maar goed vindbaar zijn, dat dan weer niet.”
De kracht van copywriting
Angelique en Rajno zijn allebei verantwoordelijk voor een ander cluster met titels. Angelique werkt met titels zoals Seasons, Landleven, Roots en Vorsten. Rajno heeft onder andere KIJK, Formule1 en Fiets onder zijn hoede. Daarin hebben ze erg veel profijt van de ervaring die ze zelf opdeden met redactiewerk en copywriting.
Angelique: “Ik merk wel dat de redacteuren heel ontvankelijk zijn en ons advies echt aannemen. Gewoon doordat je allebei weet hoe het werkt, dezelfde taal spreekt. Redacteuren waarderen dat heel erg.” Rajno: “Ze merken meteen dat je zelf ook ervaring hebt met schrijven, dat je weet hoeveel tijd dat kan kosten. Dat geeft zoveel meer inzicht in het werk dat we doen, en voor ons als marketeers werkt dat heel goed.”
Dynamische werkdagen
Bestaat er zoiets als een typische werkdag voor ze? Angelique en Rajno kijken elkaar met een subtiele, vragende blik aan. Angelique “Oef, zo, even denken hoor.. In het begin had ik vooral heel veel meetings, weinig tijd om echt te werken en te experimenteren. Maar ik merk door die meetings wel dat mensen me goed weten te vinden – en andersom – en dat ik helemaal begrijp hoe het bedrijf in elkaar zit.”
Heb jij dat in het begin ook gehad Rajno? “Ja, ik heb ook meteen een rondje gedaan langs alle afdelingen en de mensen die erbij horen. Ik vond het heel chill dat iedereen vanaf het begin zo gezellig was, open stond om samen te werken, dat was echt heel fijn.”
Dat zorgde er bij beiden voor dat ze goed en snel ingewerkt waren, ook in alle verschillende systemen waar de redacties en afdelingen mee werken. Inmiddels is bijna geen werkdag hetzelfde en staat hun functie in het teken van afwisseling en flexibiliteit. De helft van de dagen op kantoor, de andere helft vanuit huis.
Ze zijn bij redactievergaderingen, maken planningen, schrijven handleidingen voor titels en als web & content marketeers werken ze nauw samen met onder andere performance marketeers, SEA specialisten, senior marketeers, campaign managers en marketing managers. Balans houden in de verschillende werkzaamheden zien ze allebei als grote uitdaging – gelukkig zijn er ook taken die ze met hun ogen dicht kunnen doen.
Wie (SEO) schrijft die blijft
Angelique: “SEO kan ik echt wel dromen, maakt niet uit welke titel het is, daar vind ik redelijk snel een structuur voor – ik weet in principe wel welke stappen belangrijk zijn om te nemen.” Rajno: “Het is echt muscle memory geworden. Waar een hoofdredacteur spelfouten ziet, zie ik SEO-fouten. Ik heb vandaag ook weer een paar artikelen herschreven, gelijk al mijn aanpassingen erin gezet. Die tips gooi ik dan ook meteen in de groep, iedereen vindt dat fijn.”
Angelique: “Ik ben daar nóg ietsje voorzichtiger mee als nieuwkomer.” Rajno: “Gewoon doen. Ik ondersteun een team van 5 mannen tussen de 30 en 60. Met hun kan ik lekker direct communiceren en daar zie je dan meteen mooie dingen uit komen: zo hebben we vorige week gelijk een miljoen bezoekers getrokken.”
Rajno zit ook nog in het AI-team, waarmee hij nu trainingen en workshops verzorgt voor verschillende groepen collega’s. “Het hele AI-stuk is supernieuw en het is diepgaande materie. Ik ben het aanspreekpunt, ik leid het project.” Een mooie uitdaging die hij zichzelf heeft opgelegd.
Benieuwd op welke manier Rajno AI binnen de organisatie handen en voeten geeft? Hier lees je meer!
Rekenwerk of mensenwerk?
Jullie werkzaamheden lijken om cijfers en nummers te draaien. Maar als we het zo horen is het grootste deel van jullie taken wel echt mensenwerk. Hoe maak je die vertaalslag? Angelique: “Dat klopt, je moet het wel kunnen uitleggen en in contact blijven met redacties…” Rajno vult aan “…en je moet het zelf ook echt leuk vinden. Lekker experimenteren met nieuwe pijlers helpt dan wel.”
Rajno: “Die experimenten vind ik wel echt heel erg leuk. Ik heb het gevoel dat mijn functie voor 70% experimenteren is.” Angelique: “Ja, omdat het ook zo nieuw is. Het is een nieuwe functie en het is zoeken voor ons allebei, maar dat maakt het heel leuk.”
Dit maakt hun werk nóg leuker
Rajno en Angelique voelen heel erg dat ze alle ruimte krijgen om dingen te testen en pilots te draaien. Angelique: “Toen ik hier kwam vroeg Pim, de uitgever, of ik al mijn bevindingen gewoon wilde opschrijven. Over het bedrijf, maar ook over de merken. Alles wat me opviel heb ik opgeschreven. Het werd een analyse van de socials, SEO, websites – uiteindelijk had ik 13 pagina’s. Daardoor is het balletje wel gaan rollen en ben ik met redacties gaan zitten. Daar zijn weer allemaal projecten uit gekomen. Bij Roularta Media Nederland is daar wel echt heel veel ruimte voor en als ze merken dat je een bepaalde expertise hebt wordt dat wel echt gezien.”
Rajno: “Ik heb ook nog nooit gehoord van ‘nee, hier ben je niet nodig’. Of ‘jouw expertise is hier niet van toepassing’. Het is echt zo dat wanneer je een goed idee hebt, je het vooral moet proberen.”
Wat Roularta als organisatie zo uniek maakt
Naast het experimenteren noemen de marketeers nog meer voordelen. Angelique: “Vooral de combinatie van werkzaamheden, de afwisseling, vind ik heel fijn. Als ik de hele dag hetzelfde zou moeten doen zou ik echt verveeld raken, dus ik heb dit wel nodig.”
Rajno: “De mensen hier zijn ook heel open en gezellig. Verschillende leeftijden, iedereen is heel toegankelijk en je leert echt van elkaar. Ik denk dat het daarom ook zo goed werkt om met iedereen samen te werken.” Allebei hebben ze dit gevoel op de werkvloer niet eerder gehad. Voorgaande banen bij andere bedrijven omschrijven ze als strak, zakelijk, commercieel en met veel regels. Dat hebben ze hier allesbehalve. Rajno: “De onderlinge band die we als collega’s met elkaar hebben, dat werkt goed mee en ook doen we leuke dingen aan teambuilding.”
Ze vertellen over de borrels op kantoor, maar bijvoorbeeld ook over de events die vanuit de titels georganiseerd worden, waar ze als marketingteam ook onderdeel van uit maken. Iedereen van Roularta Media Nederland is welkom en mag aanwezig zijn.
Rajno: “We hebben natuurlijk ook met z’n allen op het Profile Truckstar Festival gestaan een paar weken terug. Met iets van 13 mensen van marketing, het team van sales dat er de hele week was en de uitgevers die ook nog een paar dagen aanhaakten. Dat was echt geweldig.”
Het is het grootste vrachtwagenevenement van Europa met een ticketverkoop die groter is dan die van Lowlands, om maar iets te noemen. Rajno: “Het is zo’n mooi moment om je lezersgroep beter te leren kennen. Bij andere evenementen van Roularta Media Nederland is dat ook zo. Dat geeft je nóg beter inzicht om nieuwe campagnes te kunnen bedenken.”
5 korte vragen aan Angelique:
Wat is je favoriete gangpad in de supermarkt?
“Ik denk die van de pasta en de sauzen. Daar heb je volgens mij ook de Mexicaanse dingen liggen. Ik hou wel van kokkerellen.”
Zit je in de trein liever boven of beneden?
“Boven. Weet niet precies waarom, is gewoon een gevoel. Denk vanwege het overzicht.”
Heb je een boek dat je vaak aan anderen aanraadt?
“Ik lees best wel veel lifestyle- en gezondheidsboeken. Ik heb laatst een boek gelezen dat best wel veel impact heeft gehad – de Glucose Goddess, over je bloedsuikerspiegel. Dat gaat over wat je het beste kan eten en in een bepaalde volgorde om zo gezond, geconcentreerd en fit mogelijk te worden. Ik vind het leuk om constant nieuwe informatie op te doen die je leven kan verrijken.”
Wat was de serie die je in je jeugd het liefst keek?
“Beetje cliché, maar Totally Spies en Beugelbekkie… Dat waren wel echt van die meisjesseries, dat vond ik destijds heel leuk en herkenbaar.”
Van wie zou je ooit nog les willen krijgen?
“Jay Shetty, hij is monnik geweest en nu is hij een soort life coach. Hij heeft heel veel wijze lessen over relaties, over je werk, over je leefstijl. Hij is nog jong, maar ik vind hem heel inspirerend en niet te zweverig.”
Rajno
…hoopte dat hij dezelfde vragen zou krijgen dus hij was al helemaal voorbereid, maar hij krijgt 5 nieuwe vragen voor zijn kiezen:
Doe je liever de vaat of de was?
“De vaat, 100%. Ik heb een pesthekel aan was opvouwen. Mijn vriendin vouwt mijn kleding en ik doe de vaat en maak de keuken schoon.”
Wat is het beste cadeau dat je ooit gegeven hebt?
“We hebben mijn oude huisgenoot een keer met z’n allen een gitaar gegeven, een Fender Telecaster. Hij had een licht houten kleur, daar was ik wel een beetje jaloers op, die was heel gaaf.”
Door welke dingen voel jij het meest als jezelf?
“Koken. Hardlopen ook, dan ben ik helemaal leeg, even gereset. En ook wel door surfen.”
Als je 500 jaar geleden geleefd had, welk beroep had je dan willen hebben?
“Ik denk dat bakker wel heel leuk was geweest. Of kleermaker. Maar bakker toch wel het meest.”
Hoe rook de buurt waar je bent opgegroeid?
“Naar gerookte vis. Ik kom uit Monnickendam, een vissersstadje. Vroeger hadden we een rokerij in de stad en als de wind de juiste kant op stond kon je dat ruiken over het huis heen. Andere dorpen hebben kermis en wij hebben elk jaar de Jan Haring race. Met een botter-wedstrijd en een visrook-wedstrijd met 150 houtrook-tonnetjes op een rijtje om de beste paling te roken. Mijn broertje doet daar aan mee en de hele stad ruikt dan naar gerookte vis. Dat is denk ik het meeste thuiskomen.”
Dit wil ik ook!
Zin gekregen om aan de slag te gaan bij een organisatie met de sfeer en cultuur die Angelique en Rajno omschrijven? We maken graag kennis met je. Bekijk onze vacatures of stuur een open sollicitatie!
Benieuwd geworden naar de mogelijkheden rond content marketing? Bij ons adverteer je met impact, klik hier voor meer informatie.