Ga naar de content

Waarom adverteren tijdens de zomervakantie heel verstandig is

adverteren zomervakantie

Strijk je meestal neer op een strandbedje onder een gestreepte parasol, wandel je graag op je blote voeten door het gras om op je tuinset te ploffen of geniet je het liefst van een zacht briesje en een verse cappuccino op het terras van een Frans café? Wat je ook kiest deze zomer: de kans is groot dat dat vakantiegevoel pas écht compleet is met je favoriete tijdschriften binnen handbereik. 

Want hoe verzot we het hele jaar ook zijn op lezen: in de zomermaanden hebben we er simpelweg meer tijd voor. Een stapeltje glimmende magazines is het geheime wapen voor ultieme ontspanning. En we lezen niet alleen meer: andere vormen van media blijven we in de vakantieperiode ook gewoon gebruiken. Daarom is het extra belangrijk om advertentiemogelijkheden tijdens de zomer optimaal te benutten.

Verhelderende onderzoeksresultaten 

Uit recent onderzoek van DPG Media onder 1.000 respondenten tussen 16 en 69 jaar omtrent mediagebruik in de zomervakantie van Nederlandse consumenten blijken de volgende dingen:

 

  • 71% vindt tijdschriften lezen op vakantie een echt moment van ontspanning
  • Wanneer men met de auto op zomervakantie gaat wordt het vaakst een tijdschrift gekocht. Losse tijdschriften zijn het meest populair (65%).
  • 53% leest tijdschriften aandachtiger tijdens de vakantie (onder 16-29 jarigen is dit 66%)
  • 56% geeft een tijdschrift door wanneer dit uitgelezen is
  • 75% leest een tijdschrift het liefst op papier, 17% op smartphone en 8% op een tablet 

En wanneer smartphones en tablets uit de strandtas komen, gebruikt zo’n 43% van de respondenten dezelfde nieuwsbronnen tijdens een vakantie in het buitenland. Ze blijven websites en apps raadplegen om op de hoogte te blijven van het laatste (lokale) nieuws, ook wanneer ze niet in Nederland verblijven. 

Vorig jaar bleek uit het verkeer naar nieuwsapps NU.nl en AD dat vooral vanuit Italië en Frankrijk nieuws werd gevolgd tijdens de zomermaanden. In augustus waren er bijna 9 miljoen pageviews vanuit deze landen, wat meer dan twee keer zoveel is als het gemiddelde aantal pageviews per maand in 2022.

Jongeren lezen er op los

Ook is het noemenswaardig dat vooral jongeren, in de leeftijdsgroep van 16 tot 29 jaar, meer interesse tonen in magazines tijdens de zomervakantie. Ruim de helft (52%) van die leeftijdcategorie geeft aan even vaak of vaker een magazine te lezen in de vakantie. Voor mensen tussen de 30 en 49 jaar is dit 43%.

Harriët Schrier, directeur van de Magazine Media Associatie (MMA), zegt daarover: “Ondanks sociale media zijn personen onder de dertig dus nog altijd te porren voor print, zeker in de zomerperiode.”

Naast de keuze van leesmateriaal is ook het leesgedrag van Nederlanders tijdens vakanties anders dan normaal. Tijdens vakanties leest 46%van hen meer tijdschriften dan ze normaal gesproken thuis zouden doen. Interessant genoeg zijn vrouwen hier iets meer toe geneigd dan mannen, met respectievelijk 48% en 44%. 

Bovendien geeft 58%van de respondenten aan tijdens vakanties langer door te bladeren in hun favoriete tijdschrift of boek dan wanneer ze thuis op de bank of in bed zouden lezen. Ook hier hebben vrouwen een groter aandeel, met 63% vergeleken met 55% bij mannen. Ook valt op dat 46% van de 16-29 jarigen advertenties in tijdschriften aandachtiger bekijkt wanneer ze op vakantie zijn. Zeer gunstig voor adverteerders dus.

Schrier: “Wij zien wat verkopen betreft al jaren een hoge piek in de zomerperiode. Nederlanders nemen magazines makkelijk mee in de koffer en bovendien hebben we op vakantie meer behoefte aan ‘lichte’ content die past bij de relaxte stemming. Vandaar dat liefhebbers van zware thrillers op het strand in Zuid-Europa prima overweg kunnen met bijvoorbeeld een lifestyleblad.”

Kortom, nieuwsmedia en magazines blijven relevant en interessant, zelfs wanneer mensen ontspannen en van hun vakantie genieten. Het is dus heel verstandig om deze advertentiekanalen te gebruiken om je doelgroep te bereiken, zelfs tijdens de zonnige zomermaanden.

Bronnen: MMA en DPG grow / Beelden: UNSPLASH.

Adverteren bij de merken van Roularta Media Nederland? Bekijk hier alle mogelijkheden. We denken graag met je mee!