Plus Magazine viert 35-jarig jubileum én emancipatie 50plussers
persbericht 1 april 2025
Op 1 april verschijnt het nieuwste nummer van Plus Magazine. Dat is precies 35 jaar na de lancering in 1990 van dit tijdschrift voor de actieve 50plusser. Het eerste exemplaar werd destijds in ontvangst genomen door talkshowhost Willem Duys. In korte tijd groeide het magazine uit, het is nu het grootste merk van uitgever Roularta Media Nederland.
Verschuiving van oordelen
Dankzij spraakmakende onderzoeken heeft Plus de afgelopen jaren een grote maatschappelijke betekenis verworven. Thema’s als ‘hoe rijk is 50plus in Nederland’ en ’50plussers verrichten jaarlijks voor 3,5 miljard euro aan vrijwilligerswerk’, zorgen ervoor dat er minder wordt geoordeeld dat ‘de vergrijzing een groot probleem’ is.
Aan de wieg van Omroep MAX
De vraag aan het Plus Panel: Bent u tevreden over het televisieaanbod in Nederland? droeg destijds bij aan het ontstaan van omroep Max (2002). Dat er anders wordt gekeken naar de 50plus-generatie blijkt ook uit diverse boeken en tv-programma’s die de kracht van de moderne senioren en de gouden jaren belichten. Plus Magazine stond aan de wieg van deze ouderen-emancipatie en blijft zich daarvoor inzetten.
Snelst groeiende doelgroep
Volgend jaar zijn er meer dan 5 miljoen 50plussers in Nederland. En meer dan 3,5 miljoen 65plussers. Het is de snelst groeiende doelgroep in Nederland: inmiddels is meer dan 20% van de bevolking 65 jaar of ouder.
De huidige 50plus-doelgroep is een compleet andere dan die in 1990. Plus Magazine voelt deze veranderingen als geen ander medium feilloos aan. De Plusser is zelfredzamer geworden. Plussers nemen niet langer een afwachtende houding aan, maar pakken zelf de regie. Ze zitten in een bijzondere levensfase, hebben meer wijsheid en kennis, meer tijd en minder stress dan de jongeren en last but not least: ze hebben meer geld. Ze zijn misschien wel de rijkste generatie ooit.
Een doelgroep die in 35 jaar tijd is verschoven van ‘kan ik al in de VUT?’ naar ‘wij werken door’ (78% wil dat), van ‘doe maar gewoon’ naar ‘ik wil er goed uit blijven zien’. Van ‘pijntje hier, pijntje daar’ naar ‘wij willen bewegen en fit ouder worden’ en van ‘daar praten wij niet over’ naar ‘jazeker zijn wij seksuele wezens’.
Plus maakt een vuist!
Plus blijft zich sterk maken voor de emancipatie van de 50plusser. De redactie maakt meerdere keren per jaar een vuist naar de politiek. Over de geringe rechten van grootouders die na een echtscheiding hun kleinkinderen niet meer zien, over het hoge en oneerlijke percentage van 30% schenkbelasting die kinderen moeten betalen als ze aan hun ouders schenken en over het ervaren van leeftijdsdiscriminatie op het werk of in de zorg.
Het grootste maandblad van Nederland
Waar Plussers eerst werden gezien als toeschouwers, zijn ze nu volop deelnemers. Plus Magazine groeide daardoor in rap tempo uit tot het grootste maandblad van Nederland met 200.000 abonnees. Plusonline.nl trekt 4,5 mio views per maand en er zijn intussen 400.000 nieuwsbriefabonnees. Er zijn spin-offs zoals de Plus Shop, Plus op Reis, specials zoals onder andere de Belastinggids, de Erven & Schenken Gids, Plus Gezond, Plus Lekker, Plus Puzzels, Plus Mindfulness en nog veel meer.
Over Plus Magazine
Plus Magazine is het kloppend hart van de 50+ community van Nederland. Met het magazine, de website, nieuwsbrieven, (digitale) producten, reizen, workshops en cursussen bereikt Plus Magazine maandelijks ruim 2 miljoen 50-plussers.
Adverteren bij Plus Magazine? Neem contact op met onze advertentie-afdeling via advertising@roularta.nl