Nieuwe campagne EW: Zuurstof tot nadenken
persbericht 10 maart 2025
Opinieweekblad EW, dat dit jaar 80 jaar bestaat, lanceert op 10 maart een nieuwe campagne. Met als slogan ‘Zuurstof tot nadenken’ positioneert EW zich als de bevrijder van het beklemmende ‘of-of’-denken, door zuurstof te geven aan het publieke debat.
Hella Hueck, hoofdredacteur
EW-hoofdredacteur Hella Hueck: “Terwijl de problemen in Nederland zich opstapelen, wordt onze maatschappij steeds explosiever. We worden opgejaagd door de algoritmes die vooral extreme standpunten promoten. De vrije samenleving voelt voor mensen beklemmend, verstikkend. EW wil zuurstof geven aan het debat.”
Volgens Hueck versterkt deze positionering de unieke rol vanEW als gids in de opinievorming: “Deze tijd laat zien: het is niet vanzelfsprekend dat Nederland vrij, veilig en welvarend is. Daar past geen beklemmend ‘of-of’-denken bij. We hebben juist vrije denkers nodig die zeggen: waarom niet en-en?”
EW wil meer ruimte bieden aan de vormgevers van Nederland. “Omdat we geloven in de kracht van onze vrijheid, individuele verantwoordelijkheid, onze menselijkheid, in vooruitgang, inventiviteit en daadkracht. Die verhalen moeten verteld blijven worden.”
Marjolein Denekamp, CEO
Marjolein Denekamp, CEO Roularta Media Nederland, uitgever van EW: “Met een toekomstbestendige, redactionele strategie zet Hella Hueck het merk EW scherp op de kaart. Deze campagne markeert het begin van een vernieuwde visie en versterkt het fundament van EW, dat al decennia oud is.”
Over de campagne
Vanaf 10 maart zijn de nieuwe positionering en campagne, ontwikkeld door creatief bureau Here, te zien en te horen. Onder meer via digitale nieuwsmedia, buitenreclame en op de radio. In oktober wordt uitgebreid gevierd dat EW 80 jaar bestaat.
Over EW
EW werd in 1945 opgericht als Elsevier. Het grootste opinieweekblad van Nederland is in die 80 jaar altijd onafhankelijk en ongebonden gebleven, met een nuchtere en scherpe blik.
Sinds begin 2024, toen Hella Hueck hoofdredacteur werd vanEW, is de titel vernieuwd. Er kwam een groter accent te liggen op online first, de vormgeving werd opgefrist, nieuwe columnisten zoals Mark Thiessen, Daniela Hooghiemstra en Bas Jacobs traden aan en de redactie ging zich nog meer richten op maatschappelijke thema’s en onderzoeksjournalistiek.