Ga naar de content

Erwin van Luit, CEO: “Magazines vervullen voor veel merken echt een belangrijke rol”

erwin van luit interview adformatie

Deze week kreeg de groeistrategie van Roularta Media Nederland wederom een impuls met de verwerving van Helden Magazine van Barbara Barend. Onlangs werd ook WPG Media (inclusief de magazinemerken Happinez, Psychologie Magazine en Yoga by Happinez) overgenomen van WPG Uitgevers. 

De aankondiging van de nieuwste overname kwam maandag van CEO Erwin van Luit, die sinds vorig jaar tevens voorzitter is van de brancheorganisatie MMA. Sinds de overname van ‘zijn’ New Skool Media door de internationale Roularta Media Group, is de koers overduidelijk gericht op het verder uitbouwen van de positie op de Nederlandse markt. Maarten Hafkamp van Adformatie interviewde hem over de verdere expansie van RMN op eigen bodem en de status van de sector.

Interview door Adformatie

Roularta Media Nederland is de tweede speler in magazines achter DPG Media en groeide verder met naast Helden de acquisitie van WPG Media. De gezamenlijke omzet van de nu 31 magazinemerken komt daarmee uit op zo’n 80 miljoen euro. Meer acquisities kunnen eventueel volgen, zegt Van Luit. “Dat kan een magazinemerk zijn, maar ik sluit niet uit dat dit in de toekomst ook een event of e-commerce platform kan zijn.”

New Skool Media was voor de overname al een succesvolle magazine-uitgever, zegt Van Luit. “Maar door de overname is de financiële slagkracht verder vergroot. We maken deel uit van een grotere partij die daadwerkelijk bereid is te betalen in vernieuwing en innovatie en met wie we op belangrijke onderdelen nauw samenwerken en optrekken. Na de overname investeren we intensiever op het gebied van digitalisering, maar ook kunnen we gebruikmaken van systemen die bij Roularta ontwikkeld worden en van hun expertise en menskracht.”

In het Nederlandse medialandschap zijn de Belgen de baas. Is dat wel wenselijk?

“Belgische uitgevers staan erom bekend dat ze zeer goed weten hoe uitgeefprocessen werken. Mediahuis en DPG Media zijn natuurlijk zeer professionele uitgevers die veel profijt hebben gehad van hun Belgische aandeelhouders. Voor hun Nederlandse activiteiten hebben zij overigens Nederlanders aan het roer. Zo ook bij ons dus. Roularta is een zeer professionele partij. Ik denk wel dat het belangrijk is dat de identiteit van de Nederlandse media daadwerkelijk Nederlands blijft en de zaken als journalistieke onafhankelijkheid gewaarborgd blijven. En ik zie dat dit het geval is, ik maak me dus geen zorgen.”

Hoe is het om ceo van een uitgever te zijn én voorzitter van de MMA?

“Ik beschouw het als een grote eer om gevraagd te zijn voor het Voorzitterschap, de MMA vertegenwoordigt immers het overgrote deel van de magazine-uitgevers in Nederland. De magazinemarkt is een uitdagende markt en vanuit mijn rol als voorzitter stimuleer ik dat de lidbedrijven elkaar geregeld ontmoeten, kennis uitwisselen en van elkaar leren. Zodat we met elkaar de branche sterker maken. Daar maak ik graag tijd voor vrij. Het helpt dat ik CEO ben van één van de grootste magazine-publlishers, daardoor weet ik goed wat er in de markt speelt en heb ik een goed netwerk, dat helpt zeker in mijn werkzaamheden voor de MMA.”

De magazinemarkt staat al jaren onder druk. De netto mediabestedingen in print laten sinds 2015 een jaarlijkse daling van 15-20 procent zien. Er zit nauwelijks groei in abonnementen en de losse verkoop daalt jaarlijks met 5 procent. Het traditionele verdienmodel lijkt niet meer houdbaar.

“Het traditionele verdienmodel staat inderdaad onder druk, maar zal niet verdwijnen. Het klopt wel dat voor een goot deel de groei er wel uit is binnen de reguliere printabonnementen en -advertising. En dus zullen magazine-uitgevers andere omzetstromen moeten aanboren. Om te beginnen is digitaal lezen, dus betalen voor digitale toegang tot de content, een hele belangrijke. Kranten hebben deze slag al gemaakt zoals we weten en we zien binnen de magazines dat dit nu ook steeds meer gebeurt. In mijn eigen stal bijvoorbeeld met EW (Elsevier Weekblad), Beleggers Belangen en op korte termijn met de Mijnmagazines App.”

Het gaat dus om een andere koers?

“Magazine-uitgevers moeten het magazinemerk steeds meer als mediamerk zien en er andere verdienmodellen omheen bouwen. Denk naast de eerder genoemde digitalisering en focus op digitaal lezen ook aan events, academies, workshops. In het portfolio van Roularta Media Nederland zijn er bijvoorbeeld de Knip Academy, de Delicious Academy, maar ook het Truckstarfestival, de Gezondheidsbeurs, de 50PlusBeurs. Een aantal uitgevers is zeker al bezig met een andere koers. Een belangrijke taak voor MMA is te zorgen dat we in deze branche van elkaar leren en kennis uitwisselen om de nodige versnelling te brengen.”

Je predikt ook dat print niet passé is, net zoals zo vaak wordt geroepen dat tv dood is.

“Klopt, er zijn voldoende voorbeelden te noemen van printtitels die groeien. En print vervult voor een aantal merken ook echt een belangrijke rol. Ook komen er nog steeds nieuwe printtitels op de markt. Een mooi voorbeeld is Miljuschka: een succesval magazine dat niet in de retail verkrijgbaar is en op basis van printing on demand wordt gedrukt en verspreid. En dat zonder advertenties. Wel geldt voor print natuurlijk dat een combinatie met online abonnementen en andere verdienmodellen wel belangrijker wordt.”

Wat kunnen marktpartijen doen om rendabeler te worden?

“Daar is natuurlijk niet een medicijn voor, maar als ik kijk naar het succes van Roularta dan zit dat een aantal facetten:

1. Investeren in innovatie en digitalisering en nieuwe verdienmodellen

2. Het maken van keuzes, wat doe je wel en wat doe je niet?

3. Afscheid durven nemen van niet rendabele producten of activiteiten

4. Focus op de loyale betalende gebruiker naast de focus op contextual sales en branded content.”

Altijd op de hoogte

Op LinkedIn updaten we je over de belangrijkste ontwikkelingen. Niet alleen nieuws, maar ook vacatures!